zondag 1 januari 2012

Focus op Minder Afval, ook in 2012


Het nieuwe jaar is aangebroken. Welkom. Laat dit jaar de goede voornemens ook liggen. Verwissel je goede voornemen voor een thema. Mijn thema voor 2012 is Focus. Dit thema past goed bij mij als persoon en past goed bij het blog Minder Afval. Een thema geeft meer vrijheid. Vrijheid in het doen waar je van houdt. Tegelijkertijd zul je merken dat een thema je aandacht vasthoudt bij wat je aan het begin van het jaar voor ogen gesteld hebt. Welk thema lijkt jou wat voor 2012?

Geen gek idee als voor 2012 de focus van dit blog [je raadt het al] bij "Minder Afval" ligt. De afgelopen maanden was het al erg leuk om dingen te verkennen, om zo minder afval te creëren. Denk aan simpele dingen:

De Markt
- Groenten & Fruit
- Losse Thee
- Nootjes
- Brood (sinds drie weken. Heerlijk. Vers. Nu nog wel met plastic)

Verpakkingen (vragen die ik stel)
- Is er een verpakkingloze manier? (Groente & Fruit bijvoorbeeld)
- Kan ik het in grootverpakking kopen? (iets dat soms nogal tegen valt.)
- Koop ik een product met veel verpakkingen. Muffins niet meer. Die bakken we zelf.
- Is tweedehands een optie? Zo heb ik mijn mac gekocht.

Het huis (vragen die ik mezelf stel)
- Kan de verwarming op een lagere stand? Eén of twee graden is al genoeg. [bij ons staat hij uit] Of kan ik iets meer kleding dragen, zoals een vest?
- Moet een kerstboom een echte of kunstboom zijn? Bij ons dit jaar een boekenboom. :)
- Hoe scheid ik gemakkelijk papier, glas, gft en restafval?
- Water & Energiebesparend… Welke opties?

Zuiveringszout
- voor het bakken van muffins
- voor het wassen van het haar
- voor het tandenpoetsen. Super om tandplak te verwijderen en de tanden weer te laten stralen. [niet te vaak doen, is ook weer niet goed voor het glazuur].
- voor het schoonmaken.

Azijn
- voor het bakken van muffins
- schoonmaken (tegen kalkaanslag)
- als conditioner voor het haar.
- als luchtreiniger

EDIT: Zo kan de kerstboom trouwens ook...
onze kerstboom 2011

En er zijn nog meer kleine stappen. Zo ben ik stap voor stap op weg naar Minder Afval. Zo simpel is het. Ook het komende jaar zal ik hier mijn verhalen en ervaringen delen. Durf de reactie knop te klikken en jouw gedachten achter te laten. Natuurlijk mag een e-mailtje ook.

Als laatst nog een verzoek. Deel met mij de antwoorden op de volgende vragen. [Dit is de link naar de vragen]. Bedankt!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten