maandag 14 november 2011

Eigenschap 5: Probeer eerst te begrijpen, voordat je begrepen wilt worden (5/7)




Een andere blik op minder afval. Dat is waar de afgelopen blogpost over gaat. 7 eigenschappen. Dit keer vanuit leiderschap. In 1989 publiceerde Dr. Stephen R. Covey zijn boek: 7 habits of highly effective people. Interessant voor managers... En zeker ook als je minder afval wilt produceren. Beloop je de weg naar Zero Waste... dan zijn deze 7 eigenschappen een mooie toevoeging op je weg daar naartoe. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Deel je tips en ervaringen. Ik vind het leuk om van je te horen hoe jij het aanpakt.

Eigenschap 5: Probeer eerst te begrijpen, voordat je begrepen wilt worden
Hoe wil jij dit aanpakken op je weg naar minder afval? Wanneer jij weet wat je precies wil bereiken... Als je precies weet waar het allemaal om draait... En als je de andere partij begrijp... Kun je een win-win situatie creëren voor:
  • jou en het milieu
  • jou en je familie/vrienden
  • jou en het bedrijf waar je iets wilt kopen
  • etc.


Denk win-win. Probeer te begrijpen. En laat je dan begrepen worden. De stap ligt bij jezelf -- Wees proactief.

Zo pak ik het aan:
  • Ik kies ervoor veel te lopen, te fietsen of het OV te nemen. Soms kies ik voor de auto. Liever Carpoolen dan alleen. Ik en het milieu.
  • Ik kies ervoor om te skypen, bellen/sms’en of te mailen. In plaats van voor ieder iets veel te reizen - of om iemand te laten komen. Ik en familie/vrienden.
  • Ik kies ervoor te vragen of het ook zonder kan... Zonder rietje, zonder plastic zakje, zo neutraal mogelijk. Ik en het bedrijf.


Waar heb jij de afgelopen tijd voor gekozen? Met wie heb je een win-win gecreëerd? Of hoe zijn je ervaren, nu je net begonnen bent? Laat een reactie achter. Ik ben nieuwsgierig hoe je het doet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten