donderdag 17 november 2011

Eigenschap 6: Synergie

Synergie (Griekssynergia, samenwerking) is een begrip dat een proces beschrijft waarbij het samengaan van delen meer oplevert dan de som der delen. (wikipedia)


1 + 1 = 3


Synergie werkt voor mij:

  • Als ik deze weg samen met andere beloop. Zoals mijn vriendin. Samen kunnen we meer dan, dan wat we ieder voor zich zouden doen.
  • Wanneer ik samen een studieopdracht maak. Samen hebben we meer input.
  • Zodra we als groep besluiten niet samen één auto te pakken -- niet ieder voor zich -- voor een lange afstand
Deze synergieën heb ik deze week zoveel mogelijk te benutten. Hoe probeer jij 1 + 1 tot 3 te maken?


2 opmerkingen:

  1. Hoi Ben,

    Een interessant uitgangspunt inderdaad voor synergie : 1+1=3. Of ook nog : "enkel door te delen kan je iets vermenigvuldigen". Als je je ideëen (bv over duurzaamheid of zwerfafval) deelt met anderen beginnen zich die via een fijnmazig net spontaan te vermenigvuldigen. Daar kijk ik altijd van op. Bv hoe posts op een sociale netwerksite als facebook zich een weg banen tot bij zoveel verschillende mensen. Ik ben ervan overtuigd dat het echt de moeite loont om als je ergens passioneel achter staat om die ideëen te blijven delen... Want er zijn altijd mensen die het horen, luisteren, het oppikken en op hun beurt verder delen (ook als niet veel mensen de moeite nemen om commentaar te schrijven op je posts ;-)maar ze hebben het vast gezien en gelezen...) Goed bezig!

    Groetjes,
    Eef

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal waar wat je schrijft. Synergie geeft net dat beetje meer. Soms zelfs dat je WOW zegt.

    Thanks voor je reactie.
    Groetjes,
    Benny

    BeantwoordenVerwijderen