zondag 4 maart 2012

reflecteren -- hier en nu.


Eerder heb ik geschreven over ‘met vallen en opstaan leer je…’. Iets dat daarbij aansluit is ‘reflecteren’. Reflecteren is iets dat je op vele manieren kunt doen. Aan het eind van een maand reflecteer ik op de maand. Terugkijken en zeker ook vooruit kijken. Maar dat reflecteren kunnen we ook terugbrengen naar het hier en nu. Dat is wat ik regelmatig doe. Zeker op momenten dat ik tussen de keuze sta van ‘consumeer’ of ‘consuminder’.
Zo heb ik afgelopen week ervoor gekozen wat groente en fruit bij de supermarkt te halen, omdat gezondheid belangrijk voor mij is – groente en fruit was op thuis. Voor ik dan naar de supermarkt ga, heb ik dan een reflectiemoment. Ik kies voor een minder Zero Waste optie. Ik kies voor een gezonde levensstijl. Beide zijn belangrijk voor me. Vrijdag ga ik weer met veel plezier naar de markt om alles weer bij te vullen.
Een ander reflectiemoment dat ik vaak heb, is de verwarming. Sinds we hier wonen staat de verwarming uit. Het is hier eigenlijk nooit koud. Toch hebben we een aantal momenten gehad dat we de verwarming bijna aan zouden zetten, omdat we het niet warm genoeg zouden hebben. Elke keer kwamen we er toch op uit dat goede sokken en soms een trui het verschil kunnen maken. Wat voor ons betekend dat we aan het eind van het jaar het milieu een hand hebben geholpen en onszelf ook.
Zo zijn er elke dag vele reflectiemomenten die je terug kunt brengen naar het hier en nu. Belangrijk is dat je een moment de tijd neemt. Een stap terugzet en kijkt, voelt en een besluit neemt. Het milieu is belangrijk, daarnaast speelt je financiële situatie en behoeften ook een rol. Wat past bij jou? Waar voel je je goed bij?
Reflecteren geeft je een moment. Creëert ruimte om te ademen en te denken, zonder direct te handelen. Ik denk dat het een mooie manier is. Klein maar fijn, om het zo maar te zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten