donderdag 1 maart 2012

Met vallen en opstaan leer je


Er is wel het een en ander dat ik geleerd heb in dit leven. Een daarvan is het ‘vallen en opstaan’. Dat geldt eigenlijk voor [bijna] alles wat je doet. Kruipen naar lopen, van lopen naar fietsen… veel vallen en opstaan. Zo leren we, zo komen we stap voor stap vooruit.
Ik geloof dat, dat ook voor Zero Waste / Minder Afval geldt. Je bent ooit gestart met het concept Zero Waste en/of consuminderen – of misschien besluit je er vandaag mee te starten… Als je al gestart bent, dan weet je waarschijnlijk waar ik het over heb: met vallen en opstaan leer je hoe je, bijvoorbeeld, de afvalbak minder snel vol krijgt, hoe brood/muffins bakt, dat de markt veel lekkers te bieden heeft – vaak voor minder.
Met vallen en opstaan leer je informatie te delen. Met sommige iets meer, met sommige iets minder. Het is een mooi proces en soms ook een moeilijk proces. Je doet bepaalde dingen omdat je weet dat het beter voor het milieu is… daarvoor moet je dan wel stevig in je schoenen staan. Want lang niet iedereen wil of durft consuminderen. Het is belangrijk om te weten, te voelen, dat je goed doet. Dat je ergens voor staat waarvan jij weet dat het je [toekomstige] kinderen een beter leefmilieu geeft.
Gelukkig word consuminderen en Zero Waste hier geaccepteerd en al in sommige vormen toegejuicht. Vaak is het nog wel even wennen, veel mensen weten er nog weinig van. “Hebben er nog geen kaas [of pap] van gegeten”.
Daarnaast hoor ik in de online community [hier op het blog, en elders] dat er steeds meer informatie beschikbaar komt online. Dat is een goed teken. Zo kan je gemakkelijk vanuit huis starten. Gewoon even uitproberen. Past het bij je? Ja… nee… Daar kom je maar op één manier achter.
Nu ik zelf meer bezig ben met dit concept, deze leefstijl, merk ik dat ik iets mis. Op internet, een blog bijvoorbeeld, wil en kun je niet alles delen. Soms is het gewoon te persoonlijk. Wat je persoonlijk tegen een iemand zegt, kun je enigszins reguleren. Wat je online plaatst daarentegen niet. Dus naast het pad van Zero Waste ben ik ook op zoek naar het juiste middel of de juiste manier, voor mij, om mijn verhaal te delen – anderen misschien een stapje verder te helpen. Daar draait het uiteindelijk wel om, elkaar helpen. Zo hoef je niet elke keer zelf het wiel uit te vinden.
Vandaag is maart gestart. De eerste dag van een nieuwe maand. Wat ga jij doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten