zondag 18 maart 2012

Kies voor verse producten (3 tips)

Hoe vaak kopen we voorverpakte producten? Voordat ik met het concept Minder Afval (ook wel: Zero Waste) aan de slag ging, vaker dan nu. Veel vaker eigenlijk. Destijds leek het me erg simpel, gemakkelijk en ook nog gezond om voorverpakte maaltijden te kopen. Zo in huis gehaald, snel in de magnetron en klaar is Kees Benny.

Soms lijkt het kopen van zulke maaltijden gemakkelijk, snel en gezond... maar dat is het niet.

Gemakkelijk. Dat is waar. Zo lang je wilt eten wat er verkocht wordt. Wil je het net iets anders hebben... pech. Dat is er dan niet. Zo heb ik vaak genoeg bij de supermarkt voorverpakte maaltijden gekocht. Waarbij ik vaak toch echt goed moest kijken wat ik wilde hebben -- en niet gevonden heb. Het kopen is misschien gemakkelijk. Koop je dan ook echt wat je wilt hebben? Of koop je een (slecht) alternatief? 


Snel. Niet echt. Ja, het uiteindelijk in de magnetron plaatsen en dan eten misschien. Wat is het 6/8 minuten? In dit tijd is de rijst bijna klaar. Ook wat groente betreft ben je al een heel end. En als je vlees bakt, dan is het zo gepiept. Vegetarische alternatieven zijn ook snel (denk aan champignons / tofu).

Gezond. Niet helemaal. Wat ik heb gelezen over E-nummers. Die zijn niet (altijd) goed voor je. Daarnaast hebben voorverpakte maaltijden (vaak) teveel zout. En stel je jezelf deze vraag: Hoe kan dat zo lang lekker  vers blijven? ... Niet, naar mijn idee.

3 tips die zich voor mij bewezen hebben


  1. Voorbereiding is het halve werk. Sta een half uur eerder op en bereid lunch/diner alvast.
  2. Ga voor snelle/simpele gerechten. Niet elke dag hoeft het diner uit 3 gangen te bestaan. (wanneer eigenlijk wel?)
  3. Grotere porties in één keer maken, voor meerdere dagen. Veel producten kunnen ook naar de bereiding een tijd in de vriezer bewaard worden. Ook het deeg van o.a. Brood. 

Stel je gezondheid voorop. Durf het prioriteit te geven. Soms hoor ik dat werk heel druk is. En ja, dat geloof ik ook. Echter ik vind het moeilijk te geloven, dat je je werk goed kunt doen als je niet fit/gezond bent. Welke tips en trucs werken voor jou?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten