woensdag 1 februari 2012

Observaties & Vragen [voor januari]


Aan het eind van elke maand neem ik een aantal uur de tijd om de maand te overdenken [dat heb ik gisteren dus gedaan en wil ik vandaag met je delen]. Deze tijd neem ik, om momenten in die maand te herinneren en te waarderen. Momenten waarvan ik heel veel heb genoten, die mijn behoeften vervuld hebben. Daarnaast is het ook de tijd, voor mij, om momenten te herinneren die mij niet gelukkig gemaakt hebben. Deze te herinneren en er iets van te leren. Soms kan een kop koffie met een goede vriend of vriendin 'het moment' van de maand zijn. Het zijn de kleine dingen in het leven die ik probeer te waarderen.

Ook omtrent Zero Waste probeer ik dat te doen. Te zien, wat de volgende stap is. En of dat Zero Waste voor mij nog altijd hetzelfde betekend als dat wanneer ik ermee startte.

Verder neem ik ook de tijd om mijn digitale wereld schoon te houden. Dat betekend niet dat ik alles opnieuw installeer elke maand. Wel betekend dat ik de downloads map leeg en, in dit geval de Januari 2012 map verwijder. Dit vooral met het idee: als ik het na een maand nog geen goede plaats heb gegeven, er niet in heb gekeken etc… dan kan het wel weg. Dit geldt voor mij in 99% van de gevallen.

Mijn observaties en vragen van de maand januari:
  +  Wat een simpel dagje uit [naar Amsterdam] voor verschil kan maken. Heerlijk lopen in een omgeving waar je niet elke dag komt. Sfeer proeven en samen genieten. Soms komt de vraag dan op: "waarom doen we dat niet vaker?" Geen tijd hebben, vind ik dan een minder sterk antwoord. [Hetzelfde als: geen tijd hebben voor beweging/sport.]

  +  De blijheid dat de groente/fruit kraam er weer is [ze hadden twee weken, zeker verdient, vakantie]. De laatste keer hebben we meer fruit mee genomen, omdat we voelde dat we meer behoefte hebben aan fruit. [meer dan 2 stuks per dag].

  +  Ik waardeer de (kleine) gesprekken van de afgelopen maand. Bewust de tijd te hebben genomen, geluisterd te hebben naar wat iemand vertelt [ook tussen de regels door]. Dit geeft mij een goed gevoel. Ik hoop de ander ook. "Hoe kan ik meer bewust aanwezig zijn, zonder te springen van gedachten naar gedachten?"

  +  Het vers gebakken brood. Elke keer lukt het weer ietsjes beter. 
En meer. Natuurlijk zijn er ook dingen wat, naar mijn idee, beter kan. Zoals:
  -  Komende maand wil ik met meer structuur bloggen. Misschien niet elke dag. Wel enkele keren per week. Er gebeuren veel leuke en vooral ook kleine dingen, omtrent Zero Waste in een week. Soms vallen ze bijna niet op. Soms heb ik het gevoel dat ik die kleine stappen amper waardeer. [terwijl het daar juist mee begonnen is].

  -  Daarnaast wil ik nog een kijken naar de spullen die ik bezit. "Welke items kan ik komende maand loslaten?" Ik zie namelijk dat veel spullen in ons huis amper gebruikt worden. Door rustig aan los te laten, voorkom ik dat ik spijt krijg en zoiets krijg als: "damn, had ik dat nou maar niet weg gegooid… had ik eigenlijk toch wel nodig."
  -  Daarnaast worstel ik nog met de vraag: "Bij Facebook/Twitter blijven… of weggaan?"
Zo probeer ik mezelf een beetje op het pad te houden, dat ik wil belopen. Ik merk soms dat jezelf harde vragen stellen best confronterend kan zijn. Aan de andere kant neem ik daarna wel weer een stap in de richting waar ik heen wil.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten