maandag 27 februari 2012

Minder Afval gaat ook over Recyclen

Ja... Minder Afval is niet alleen minder afval produceren. [die had je zelf ook bedacht, toch?] Het gaat ook over recyclen. Iets wat ik langere tijd niet besproken heb. "Waarom ga je er nu dan over schrijven," vraag je je misschien af. Laat ik mijn 'ritueel' met je delen:

Elke maand neem ik een dagdeel de tijd om zowel online als offline even alles weer netjes te maken. Dat doe ik het liefst vlak voor het eind én dus vlak voor het begin van de nieuwe maand. Dat geeft ademruimte en een gevoel van ordelijkheid... Alsof je weer een frisse start maakt. -- en dat dan elke maand. Dat doet me goed.
Misschien dat je hem al door hebt... Ik neem dus maandelijks de tijd om veel dingen weer op orde te brengen. Zo had ik een paar maanden geleden een zak met kleding aan het Leger des Heils geschonken, omdat ik de kleding niet meer droeg (en het nog wel in redelijke staat was). Vorige maand waren de studiespullen aan de beurt -- veel papier, gescheiden weggedaan.

Deze maand heb ik de boekenkast onder de loep genomen. Hier blijken nog een set studieboeken ongebruikt te liggen. En daarnaast een aantal boeken die ik gelezen heb en verder nooit meer heb opengeslagen. Zonde dus, vind ik, wanneer deze alleen maar in de boekenkast liggen te verstoffen.

Naast de 'focus', zorg ik ervoor dat onze grote bartafel weer blinkend schoon en vooral leeg is. Ook de computer heeft twee vaste plekken waar 'troep' zich verzameld. Bij mij is dat: speciale favorietenmap (nu: februari 2012) en de downloadmap, waar echt alles in beland dat ik digitaal ontvang.

Mijn motto: als het er aan het eind van de maand nog in zit [en dus nog geen vaste plek heeft gekregen] dan kan het vast wel weg. Wat ik nog wel doe, is een snelle scan. Even checken dat al het belangrijke écht uit de mappen is.

En dan na een uur of een aantal uren, is de basis er weer. Klaar voor de nieuwe maand!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten