donderdag 12 april 2012

lichter reizen


Het is tegenwoordig zo gemakkelijk om van alles mee te nemen. Neem een grote tas of koffer. Stapel daar alles netjes in op, net nog iets meer… zodat de koffer net niet dicht kan. Of wacht: met veel moeite toch wel. 

Vandaag las ik iets over licht reizen, als je bijvoorbeeld op vakantie gaat. Ook je reis van huis naar werk (ok, en terug). Neem jij altijd alles mee. "Just in Case" [voor het geval dat…]. Of neem je alleen datgene mee op je reis wat je ook echt nodig hebt?

Zelfs met mijn 5 minuten wandeling naar de hogeschool waar ik studeer, let ik erg op wat ik meeneem. Wat ga ik doen? Welke spullen heb ik dan nodig? Dus neem ik mijn hele hebben en houwen mee of neem ik de essentie mee -- juist dat wat ik echt ga gebruiken…

Ik geloof dat hierbij het gezegde 'voorbereiding is het halve werk' geldt. Mijn routine?

1. Wat ga ik doen vandaag? Waar ga ik allemaal heen? en Kom ik tussendoor nog thuis?
2. Wat heb ik nodig, wat moet ik meenemen? Wat is leuk/gemakkelijker om mee te nemen?
3. Inpakken maar.

Grofweg de eerste stap is gewoon weten wat ik ga doen. Zo was ik laatst 2,5 uur bezig met de studie, van 9-11.30 … Dus een lunch mee is iets te overdreven. Een (gezonde) snack, appel & muffin, is nog te overzien. Ik heb dus heerlijk thuis geluncht, voordat ik weer verder ging. Enzovoorts.

Deze manier van reizen heeft voor mij verschillende voordelen:

-- Geen overbodige aankopen onderweg. De snacks waren al mee. (dus Minder Afval).
-- Minder stress: waar heb ik mijn spullen gelaten? … dat komt minder voor.
-- Actief tijd vrijmaken voor jezelf. In mijn voorbeeld heb ik dus heerlijk geluncht. Een moment voor mij om even terug te komen naar het hier en nu.

Er zijn vast nog meer voordelen… maar deze kwamen zo bij me op en zijn ook het sterkst van toepassing. Ik hoop dat je hier iets mee kunt en dat je wat tijd en ruimte geeft (voor jezelf en voor je Minder Afval intenties). Reis je ook lichter?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten