zaterdag 14 april 2012

lichter reizen (2)


Eergisteren schreef ik over 'licht reizen'. Dat het mij help om letterlijk en figuurlijk met minder last op mijn schouders te reizen -- als is het maar richting de hogeschool. Vandaag sprak ik er met een medestudent over, dat licht reizen. Ze vertelde mij dat ze dat zelf ook doet, zodat ze minder hoeft te versjouwen en sneller van A naar B komt. Dit gesprek zette mij aan het denken.

Want als ik iets vergeet loop ik in 5 minuten naar huis, pak ik het en loop ik weer terug. Dus 15 minuten max. Maar wat als je een langere reis hebt en je vergeet iets? Ik vroeg het haar en ze maakte het eigenlijk heel simpel: "De wereld blijft wel doordraaien, ook als ik iets vergeten ben."

Simpel, maar waar en iets wat, ik in ieder geval, nog al gemakkelijk vergeten wordt. "Je laptop of tablet vergeten?" Zo ging ze verder. "Jammer, dat wordt dan geen film kijken of boek lezen. Wel geeft het me tijd om even bij mezelf te komen. Genieten van al dat wat in de trein gebeurd, lekker naar buiten staren of intern gericht: mediteren. … Dit geldt ook voor vergadering. Vaak zijn er kopiĆ«n beschikbaar en notities kan ik ook nog altijd met de hand schrijven… wel jammer dat ik nu niet tijdens een saaie vergadering op Facebook of Twitter kan zitten."

… Nou, wat is dat. Ik bedacht me direct: Hup, vegeten die handel! … Toch maar niet. Maar mijn reactie was wel direct, van "nog een last van m'n schouders."

Jouw gedachten over dit onderwerp?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten