vrijdag 16 december 2011

"Ik heb geen tijd voor zero waste"

Geen tijd hebben voor Zero Waste. Iets wat ik regelmatig hoor... en laatst ook 'ns tegen mijzelf zei. Kom op 'daar heb ik nu even geen tijd voor, ik moet zo..." maar klopt dat? Hebben we echt geen tijd?

De volgende manieren kun je gebruiken om een uurtje tijd te creëren. (en dat is niet alleen voor Zero Waste):

    • Minder computeren. Dat betekend minder mail checken. Minder facebooken, twitteren, googlen enzovoorts. Dit geeft je niet alleen een uur, maar ook mentale rust.
    • Minder shoppen. Of het nu om boodschappen gaat of de nieuwe lente/zomercollectie... Probeer eens één keer over te slaan. Hier halen sommige meer dan 1 uur tijdwinst uit. ;-)
    • Realizeer dat je zo al mooi genoeg bent. Ja. Ook al heb ik het genoegen nog niet gehad om je te ontmoeten in real life. Je bent goed genoeg.
    • Minder TV kijken. Oké, ik heb moeite met deze... want wij hebben geen TV. Daar hebben wij nou 'geen tijd voor'. Of te wel: daar maken we geen tijd voor.
    • Minder afval maken. Dat scheelt je weer een loopje naar de afvalbak (ja die van buiten) en vaak scheelt het ook al in de inkopen.

"Ik heb geen tijd voor TV. 

Ik ben muffins aan het maken"


Zo heb je bijvoorbeeld meer tijd voor Zero Waste. Meer tijd om bijvoorbeeld:
    • Zelf muffins te maken. Deze zijn nog lekkerder ook, dan die van de winkel én het scheelt in de kostenpost 'muffins'. ;-)
    • Een boek te lezen. Om bijvoorbeeld iets nieuws te leren. Zodat je bijvoorbeeld niet iemand hoeft in te huren, maar het zelf kunt doen.
    • Je kids iets te leren. Deze heb ik zelf nog niet uit kunnen testen... maar ik geloof dat wanneer je meer tijd hebt voor je kinderen ze zelf meer kunnen doen. Zeker wanneer je ze bij activiteiten betrekt. Vraag ze bijvoorbeeld om mee te helpen in de tuin, met tafeldekken, etc.
Hoe maak jij tijd vrij voor wat belangrijk is / wat doe je dan met die extra tijd?

Dankjewel voor het lezen. Vind je deze blogpost de moeite waard? Deel 'm dan via Twitter, Facebook en Google+. Of schrijf een bericht en deel jouw verhaal/tips&trucs/ideeën.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten