maandag 5 december 2011

5 stappen om de december afleidingen te weerstaan

Waarschijnlijk heb je dit ook wel eens gedaan: vol goede moed loop je ergens heen (in mijn geval m'n fiets, die nog op het station staat). Ben je er. Kom je erachter dat je... ja...: je fietssleutel vergeten bent. Op zich is dat niet zo erg, want je hebt (dezelfde) wandeling ook weer terug. 


Op de heenweg was het me niet zo erg opgevallen. Op de terugweg blijkbaar wel. 'maar wat, zul je nu denken'. Nou ik heb het over de hoeveelheid afleidingen die er zijn, tijdens een loopje van 15 minuten.

Ik ben nogal koffieverslaafd. Ook al drink ik veel thee. Koffie gaat er altijd wel in. Tijdens mijn 15 minuten loop van het station naar de supermarkt ben ik welgeteld elf (11!) keer langs een pand gelopen waar je bijvoorbeeld koffie kunt kopen. [ Stel je eens voor hoe vaak ik me heb weerhouden! ;-) ]

Ik denk dat de maand december veel [te veel] afleidingen biedt. Hier mijn, persoonlijk beproefde, tips om die afleiding de baas te blijven. Ik gebruik ze al leidraad. Soms helpt de ene tip, soms de andere. En anders zit ik dus aan... en geniet ik er met volle teugen van.

  1. Maak jezelf bewust. Observeer hoe je reageert op afleidingen. Ik voelde op weg naar huis dat mijn ogen afdwaalde en zich richtte op de afleiding. En dat iets in mij zoiets zei als: "Ik lust wel 'n koppie."
  2. Wacht. Druk op je pauzeknop. Geef jezelf de tijd om afstand te creĆ«ren tussen jou en de afleiding. In mijn geval --> doorlopen! 
  3. Laat het los. Wanneer je een aantal weerstaan hebt (nee hebt gezegd), voel je dat de drang minder wordt. Zeker als je de afleiding vervangt door iets anders. In mijn geval koffie met thee.
  4. Ja maar... --> Nee. Die slaan we over. Geen ge-maar. Je houdt vol! :)
  5. Geniet. Trakteer jezelf. In mijn geval De thee die ik thuis dronk was (weer) heerlijk.
Waarschijnlijk lukt het je niet elke keer. En soms is het ook goed om te weerstaan. Genoeg is genoeg. Of zoals Leo Babauta schreef: How much is enough? (hoeveel is genoeg)

Hoe ben jij vandaag met een afleiding omgegaan?

Dankjewel voor het lezen. Vind je deze blogpost de moeite waard? Deel 'm dan via Twitter, Facebook en Google+.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten