zaterdag 12 januari 2013

Minimaliseren past bij Minder afval (+Hoe ik doelen stel en behaal)

[ let op Minimaliseren is jouw balans zoeken voor wat je nodig hebt (behoeften) om een geweldig leven te hebben. ]

mijn drijfveer voor Minder Afval is niet ontstaan door één iets... Meer een combinatie tussen vele 'ietstjes' (lees: luiheid, respect voor het milieu, wens voor meer rust, enz). Een van die ietsjes is minimalisme. En dat minimalisme is er in vele vormen en maten. Van heel extreem: alleen 50 of 100 items bezitten. Tot heel flexibel.

Ik zit denk ik aan de flexibele kant. Ik heb nog nooit mijn spullen geteld. Wel ben ik bezig met wat ik heb. Waarom had ik een jaar (of 2) geleden nog kleding in de kast die ik niet eens pastte...? (wie weet... Misschien krimp ik ooit nog). En waarom zoveel hebbedingen die ik nooit (lees: maar dan ook echt nooit) gebruik. De afgelopen jaren dat ik met minimalisme bezig ben, heb ik het opgepakt als kleine experimenten... Van een hele vuilniszak vullen met kleding en 6 maanden niet aanraken, om er dan dus achter te komen dat die kleding echt weg kan... Tot gewoon direct wegdoen, of juist toch houden omdat de beredenering klopt.

Minimalisme heeft mij geholpen, simpeler te leven. Dichtere bij mijzelf te staan. En oja: minder schoon te hoeven maken en minder te hoeven weggooien (luiheid)

Over minimalisme schrijven heeft weinig zin. Er zijn namelijk genoeg websites/blogs/boeken die het wel en wee beschrijven van minimalisme. Simpelweg een zoekmachine gebruiken is hier mijn advies.



Hoe ik doelen stel en behaal



(standaard) doelen stellen werkt voor mijzelf simpelweg niet. Heb ik een doel gesteld, wordt deze amper of niet (of met veel geluk wel) behaald. Hoe stel ik mijn doelen dan?

Veelal werk ik met gevoel (gut feeling). Voor mijzelf heb ik, op dit moment, 4 doelen die dat wat ik dagelijks doe leidend maken. Daar ligt mijn gevoel in, en voor ruim 2 jaar werken ze nog altijd goed. Hmmm, dat klinkt naar meer:

Op dit moment ben ik mij bewust van het belang om goed voor jezelf te zorgen, ik ben student, heb een kleine vriendengroep/familie en heb mijn passie in sportlessen gevonden. Mijn vier doelen:
• goed voor mijzelf zorgen (zodat ik er voor anderen kan zijn)
• studie afronden (dat is waarom ik in Leeuwarden ben)
• er zijn voor goede vrienden/familie
• met passie groepfitnesslessen geven (BODYPUMP, BODYBALANCE, BODYCOMBST, spinning)

Ik neem met regelmaat de tijd om mijn doelen (mijn richting) te (her)zien. Veelal aan het eind van een jaar (december) en het eind van een studiejaar (juni/juli).

Verder luister ik naar mijn gevoel.

Hoe stel je en behaal jij je doelen? Tips, ideeën enz zijn meer dan welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten