zaterdag 29 oktober 2011

Eigenschap 3: De belangrijkste zaken eerst (3/7)

Proactief dat ben je ( je hebt een eerste stap gezet). Welk eind heb je voor ogen? Dan is het nu belangrijk om de belangrijkste zaken eerst (eigenschap 3) te doen.

Vaak hebben we wel iets waar we heen willen. Maar we komen er maar niet. We blijven bezig met de dingen waar we voorheen ook mee bezig waren -- we zitten in een sleur. Of we vinden het onbekende nog iets te onbekend.

Zeker met alles wat wij hebben. Hier in Nederland kun je alles krijgen. Dus een doel als ‘ik ga zero waste’ kan beangstigend zijn of in ieder geval een drempel zijn om te starten. Want wat als ik … nodig heb.... of wat als …. enzovoorts.

Met eigenschap 3, de belangrijkste zaken eerst, begin je met de eerste en belangrijkste stap die je dichter bij je doel gaat brengen. Pffiew... We hoeven dus niet in 1 keer zero waste. Maar welke stap ga je dan als eerst zetten? Een aantal suggesties die je misschien helpen -- en mij zeker geholpen hebben.
  • De 5 R’en van Béa Johnson: Refuse, Reduce, Reuse, Recycle and Rot. Je zou kunnen starten met de eerste: Refuse (weigeren). Vanaf vandaag ga je op zoek naar items waar weinig afval van over blijft. Een voorbeeld. De brocoli in de meeste supermarkten is verpakt, net als druiven en manderijnen. Kies voor de marktvariant, deze zijn zonder verpakking.
    Door deze belangrijke stap eerst te doen, kom je al een stuk dichterbij Minder Afval. (De volgende stap in deze van 5 is dan Reduce hè ;)
  • Kies voor een goede tweedehands. In plaats van iets nieuws. Je kent ‘m vast: zodra je met je nieuwe auto op de weg komt, is diezelfde auto gelijk een stuk minder waard. Dus waarom zou je niet een goede tweedehands kopen...?
    Ik heb het afgelopen week zelf gedaan, met een laptop. Ik kon kiezen uit een Macbook Pro, nieuw uit de winkel. Mijn twijfel lag zelfs nog tussen de Pro of de Air. Nu heb ik een tweedehands Pro... En hij werkt super.

Welke belangrijkste stap zet jij richting je doel? Laat je reactie achter. Bedankt!

2 opmerkingen:

  1. Hey Benny, goede tips... Voor all R'en is er nog een zesde R, die van Re-think. Denk na voor je iets aanschaft. Heb ik het echt nodig of heb ik er zo al drie in de kast liggen? Moet ik het absoluut hebben omdat het een hype is (of omdat het zo hypnotiserend roze is van kleur (vaak in mijn geval ;)) Of kan ik ook rustig verder bestaan zonder? Of zijn er tweedehandse alternatieven inderdaad... Wij merken ook in ons huishouden dat zelfs de kleinste aanpassingen in het maken van meer milieubewuste keuzes een enorm verschil maken in de berg afval en verpakking die we dan niet meer hoeven recycleren of sorteren. Je maakt jezelf het leven eigenlijk een pak gemakkelijker :) Goed bezig, keep up the good work. Groetjes, Eef

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Eef, thanks voor nummer 6. Ik denk dat Re-think een hele goede is. Vaak hebben we toch een impuls, NU heb ik dat nodig. Erg vaak ook uitgelokt door een advertentie die we hebben gezien of gehoord.
    Volgens mij past hij ook in Refuse. Dus dat Re-think een soort stap binnen het weigeren is.

    Zoals jij ook op je blog schrijft... het geeft energie om het samen te doen :)

    BeantwoordenVerwijderen