vrijdag 5 augustus 2011

De markt... Daar ga je toch niet heen?! (wel dus)

Zo sceptisch als de titel van bericht was ik niet. Maar naar de markt gaan heb ik in mijn leven maar weinig gedaan. Eigenlijk alleen maar voor drop, omdat 'onze' snoepwinkel zijn deuren had gesloten. Oké, en af en toe een appel voor in de hand -- want die zijn ook eigenlijk best lekker.

Na een paar weken veel gelezen te hebben over zero waste wist ik het. Dit ga ik toch even doen. In Leeuwarden, waar ik nu woon, is elke vrijdag markt. Vandaag! Dus: grote tas mee en op de fiets naar de markt. Een ruim gevulde tas met groente en fruit is het resultaat. Voor een tientje was ik klaar. Dat betekend 1 week groente en fruit voor 2 personen. Dat red ik in een supermarkt niet...

Stap voor stap naar minder afval. Deze tips hebben mij geholpen:
- Een sterke tas mee, zodat alle groente en fruit erin kan.
- Op de markt vragen of (bijna) alles in de sterke tas kan. Anders krijg je alles in plastic tasjes.
- Neem cash mee. Dat was ik natuurlijk de eerste keer vergeten.

Groente en fruit, zondear verpakking. Weer een stap dichterbij naar minder afval. Wat ik vandaag nog meer tegen kwam op de markt en volgende week denk ik mee ga nemen, zijn:
- nootjes. Lekker hmmm.
- thee. Losse thee, geen verpakking en je kunt je eigen combinaties maken.
- kruiden, ik dacht dat ik ze zag staan...

En er zal vast meer zijn. Dat volgende keer maar weer.

Wat haal jij allemaal op de markt, en hoe neem je dat gemakkelijk mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten