maandag 8 augustus 2011

De 80/20-regel. Ook toepasbaar op ‘minder afval’ (zero waste)?


De 80/20-regel. Die is ook toe te passen op zero waste, dacht ik. 80% van de het afval komt van 20% waar je je inkopen doet.

Wat is de 80/20-regel?
Die regel wordt ook wel de "wet van Pareto" genoemd. Pareto ontdekte dat in zijn land (Italië) 80% van de rijkdommen van het land, in bezit was van 20% van de bevolking.  Door meer onderzoek weet men nu dat deze regel/wet op meer vlakken toepasbaar is.

Is de 80/20-regel ook toepasbaar op een zero waste levensstijl?
Nou dat was precies mijn vraag. Ik denk dat je snel je afval kan verminderen, wanneer je eerst de 'grote boosdoeners' aanpakt. 3 vragen en 3 tips om je zwarte afvalbak leger te krijgen:

1. Waar bestaat je afval uit en kun je het scheiden?

Het antwoord op het laatste is 9 van de 10 keer Volmondig JA. Natuurlijk als je voor een zero waste levensstijl wil je het afval verminderen... Maar dat lukt (helaas) niet in een keer. Mijn mening is, dat tot de tijd dat ik niet compleet zero waste leef, ik in ieder geval mijn afval zo goed mogelijk probeer te scheiden. 



Het verschilt peer gemeente hoe afval gescheiden dient te worden aangeleverd... er zijn veel mogelijkheden. Bij mij is het afval: gft, papier, glas, plastic en overig afval. Scheiden is goed mogelijk in Leeuwarden  -- gelukkig.

Tip: scheid het afval. Zo kan het gerecycled worden en blijft jouw zwarte afvalbak leeg.

2. Waar komt het meeste afval vandaan?

Het antwoord bij mij... De supermarkt. In de supermarkt is (zo goed als) alles verpakt. En als het niet verpakt is, verpakken we het zelfs wel met wegwerpzakjes.


Tip: kun je de producten die je koopt ook zonder verpakking krijgen?

3. Durf je ook nee te zeggen?
En wat nu als je even zonder zit… vaak kiezen we impuls voor wat we nu kunnen krijgen. Durf nee te zeggen.


Tip: Plan dingen. Zo kun je de maaltijden plannen en zorgen dat je (van de markt) voldoende groente in huis haalt voor de week. Deels kun je die groente bijv. invriezen, zodat ze goed blijven tot het eind van de week.

Bonus tip: Durf ook nee te zeggen tegen wegwerptasjes – stop ermee. Ze zijn vaak gratis te krijgen, maar zo slecht voor mens en milieu. Ook op de markt krijg je ze mee. Even van te voren aangeven dat alles gewoon in de tas mag, helpt vaak.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten