woensdag 30 mei 2012

Gemeenschap

[een mooie morgen, helaas niet zoveel zon als in het weekend, met een groot glas thee naast me. Dat is nog eens je dag heerlijk beginnen.]


Gemeenschap
Wat betekend het eigenlijk. De Van Dale schrijft:

ge·meen·schap de; v -pen  ... groep mensen die iets gemeenschappelijks hebben: (prot) de ~ der heiligen, der gelovigen de gezamenlijke gelovigen de samenleving, de maatschappij ...
Een groep mensen die iets gemeenschappelijks hebben (of delen). Voor mij betekend dat niet per direct hetzelfde geloof. Ik denk dan meer in de richting van gezamenlijk goederen delen. Niet alleen voor het kostenvoordeel, ook voor het sociale voordeel: vreemden worden bekenden, mogelijk vrienden.  Je gaat eens een avondje zitten, wat zullen we meer kunnen inkopen, zodat we Minder Afval creëren.

Naast het voordeel in mogelijke vriendschappen en geld, is het natuurlijk ook het voordeel dat je samen groter kunt inkopen, dus minder afval kunt creëren. Ook kun je gemakkelijk voor meer personen koken, misschien zelfs voor de buren. Waarom niet? Wat is daar zo raar aan? [je wenkbrauw ging omhoog, niet?] ... tegenwoordig is het zeker weten niet de normaalste zaak van de wereld, blijkbaar. Want dit scheelt zeker geld, maar nog belangrijker je creëert een band met iemand anders.

Ik zou dat wel willen, een community, waar je met mensen deelt. Ik vind muffins bakken geweldig, maar 12 muffins met z'n tweeën moeten opeten, omdat ze maar 2 dagen lekker zijn, is mij iets te veel. [wil jij een muffin? :) ] De oven is toch warm, waarom zou ik niet 2 of 4 broden gelijk bakken? Ja, omdat ik die zelf niet binnen 1 of 2 dagen op eet.

Wat houd me nu tegen? ... ik denk onbekendheid. Ik woon sinds een tijd ergens, zonder echt veel contact te hebben met directe buren. Misschien is het tijd om daar verandering in te brengen... Nu hou ik het nog even met 'bij elkaar eten' met vrienden, waarbij we zo nu en dan eens ergens met een groep vrienden eten. Gezellig, dat zeker :)

Bedankt voor het lezen. Maak er een mooie dag van [kopje thee?]

Benny

Geen opmerkingen:

Een reactie posten